Inhalt
GROSS GEIGEN UM 1500
- Thomas Drescher: Groß Geigen, Vyolen, Rybeben. Zur Entstehung großformatiger Streichinstrumente im nordalpinen Raum nach 1500 – ein Überblick
- Martin Kirnbauer: «von saidtenspil gar mancherleÿ» – Rybeben am Hofe Maximilians
- Nicole Schwindt: Informelle Musikpraxis an Maximilians Hof. Spielräume für frühe Geigenensembles
- Thomas Röder: Gerle und Nürnberg
- Thilo Hirsch: Groß Geigen und Rybeben. Nordalpine Viola da gamba-Ensemblesimfrühen16.Jahrhundert
- Herbert W. Myers: The rise of the “family principle” of instrument building
- Marc Lewon: «Auf die [...] grossen unnd kleinen Geygen / auch Lautten». Strategien zur Intavolierung von Vokalmusik in deutschen Lehrbüchern des frühen 16. Jahrhunderts
- Martina Papiro: Gespielt von Engeln, gehört von Narren. Die Groß Geige in der Kunst am Oberrhein (Urs Graf, Matthias Grünewald, Hans Holbein d. J.)
- Sabine Söll-Tauchert: Von der Naturstudie zum Bedeutungsträger. Die Groß Geige im Werk von Hans Baldung Grien (1484/85–1545)
ORAZIO MICHI UND DIE HARFE UM 1600
- Arnaldo Morelli: Orazio Michi between public and private. Spiritual music, devotional practices, and their contexts
- Alexandra Ziane: Orazio Michi: contemporary testimonials, documents, and work
- Alexandra Ziane: List of works by Orazio Michi (c. 1595 – 1641)
- Alessio Ruffatti: Roman musical manuscripts of the seventeenth century. Creation and reception
- Mara Galassi and Chiara Granata: “Tanto che non si potrebbe sentire cosa più bella”. The harp as basso continuo instrument in Rome at the time of Orazio Michi
- Heidrun Rosenzweig: Die vergessene Perfektion. Bemerkungen zur Spielpraxis auf historischenHarfen
- Mara Galassi: Accordatura per l’Arpa ò Cembalo – a mysterious Roman manuscript on the tuning of the Italian arpa a tre ordini. Introduction, facsimile, transcription, and translation
- Elam Rotem: The “Carlo G manuscript”. New light on early seventeenth century accompaniment and diminution practices
Freie Beiträge
- Maria Christina Cleary: Early nineteenth-century harp pedalling according to Johann Georg Heinrich Backofen (1768–1839)
- Anne Smith: The development of the Jugendmusikbewegung, its music aesthetic and its influence on the performance practice of Early Music
- Kelly Landerkin: Crossing borders – some Dutch and American influences on the 1930s Swiss chant revival