Events


Donnerstag-Akademie

VALSOUNDS – Reflections on the digital reconstruction of soundscapes

14.11.2024

Past events


Studientag

Studientage François Couperin

08.11.2024 – 09.11.2024

Studientag

Studientage East meets West

17.10.2024 – 18.10.2024

Im Andenken an Lenka Hlávková

Studientag

Studientag Notationskunde

11.10.2024

Studientag

The moresca in the long 16th century

26.04.2024

The moresca is a widespread dance and term in the Renaissance. However, what is referred to as “moresca” in the various regions and contexts is so heterogeneous that it defies a standardised definition. It is precisely because of these characteristics that the moresca is interesting for an examination within the framework of historically informed musical practice. The aim is to find a way of dealing with gaps in knowledge, problematic terms and cultural attributions and, not least, with polyvalences.

Donnerstag-Akademie

«Fragmentum ex motett» – Die ‘Herdringer Handschriften’ als Spiegel musikalischer Analyse im 16. Jahrhundert?

18.04.2024

Donnerstag-Akademie

Improvisierter Kontrapunkt als Werkzeug für eine kreative Musikdidaktik

11.04.2024

Studientag

Studientage Improvisation 2024: England vor 1700

18.03.2024 – 19.03.2024

Donnerstag-Akademie

‘Ur-Technik’ in context: Can we reconstruct pianoforte touch through artistic insight?

29.02.2024

Donnerstag-Akademie

Die Rezeption der neapolitanischen Partimento-Praxis in Frankreich

29.02.2024

Donnerstag-Akademie

J. A. Herbst´s Musica Practica (Nürnberg 1642): a First Translation and Application to Modern Performance Practice

25.01.2024

Donnerstag-Akademie

Vom mehrstimmigen Satz zur Toccata – Gerüst und Figuration bei Girolamo Frescobaldi

05.12.2023

Symposium

Authentisch? Zum Umgang mit Emotionen in der Alten Musik

23.11.2023 – 25.11.2023

Die Musik des Mittelalters bis zur Romantik gehört zu unserem Musikleben, nicht aber die entsprechenden historischen Konzepte von Emotionen und ihres Ausdrucks. So sind Musiker:innen im Bereich der Alten Musik herausgefordert, einen persönlichen Bezug zur impliziten und expliziten «Emotionalität» eines historischen Musikstücks zu finden.

Donnerstag-Akademie

Die Vermittlung von ästhetischen Ansätzen in der Ausbildung

16.11.2023

Donnerstag-Akademie

Verbindungen zwischen innerer Emotion und musikalischem Schaffen um 1800

09.11.2023

Donnerstag-Akademie

The Origins of Shape-Note Notation

02.11.2023